6.4 Meditatie

Mediteren met je hond

Niets zo belangrijk als regelmatig even inchecken bij jezelf en te mediteren. Mediteren hoeft niet zo te zijn als de zen monniken die uren in stilte kunnen zitten, nee meditatie kan ook al inhouden dat je gewoon even rustig gaat zitten en je ogen sluit en heel bewust gaat ademhalen. Op het moment dat je dit heel bewust gaat doen zul je voelen dat je lekker in je lichaam zakt. Dat is niet alleen voelbaar voor jou, dit is ook voelbaar voor je hond. Soms zijn we zo druk bezig en vliegen we van hot naar her en vergeten helemaal om even te vertragen. Altijd maar doorgaan kan heel stressvol zijn, ook voor jouw hond. Zoals je al weet pikken ze ook jouw energie op en het is daarom ook voor je hond belangrijk dat je bewust vertraagd. Hoe beter het met jou gaat, hoe beter het met je dier zal gaan. Juist als je denkt dat je geen tijd hebt om te vertragen IS HET DE HOOGSTE TIJD OM JUIST TE VERTRAGEN!!

Zelf doe ik het graag zo:
Eerst spray ik even met de clean energie spray of ik gebruik heilig hout om mijzelf, de ruimte en daarmee ook mijn honden energetisch te reinigen. Hop, even weg met alle energie die ons niet meer dient. Ik zet lekker de diffuser aan met een etherische olie waar ik op dat moment behoefte aan heb, meestal heb ik nodig wat mijn honden ook nodig hebben omdat we zo verbonden zijn. Ook steek ik kaarsjes aan, dit verhoogt de energie in huis. Muziek is hierbij heel belangrijk en je kan op spotify fijne meditatie muziek vinden met HZ tonen, die vindt ik heel erg fijn. Ook kies ik graag voor de honden en mij chakra healing muziek uit. De muziek helpt een ontspannen en helende sfeer te creëren in de kamer waar ik mij met mijn dieren bevindt. Dim de lichten en sluit de gordijnen, probeer prikkels van buitenaf zoveel mogelijk te blokkeren en zet je telefoon uit voor alles behalve je muziek.  Zelf ga ik graag op mijn meditatiekussen zitten maar de bank of je bed voldoet prima. Je kan uiteraard ook gaan liggen, het is maar net wat jouw voorkeur heeft. Ik nodig mijn honden niet uit om bij me te komen, maar ze mogen wel komen als ze zich geroepen voelen. Dit hangt af van de voorkeur van jouw hond. Mijn Sir James en Lux komen altijd meteen, Nova gaat meestal op een klein afstandje van mij liggen en geniet zo mee. Of je dier nu dichtbij je is of niet, ze liften mee op jouw rust en dat doet ze heel erg goed.

Ik start dan met vijf keer diep in te ademen door mijn neus en langzaam uit door mijn mond. En ik stel me voor dat er wortels uit mijn voeten schieten die helemaal tot aan het midden van de kern van mama-aarden reiken en vanuit daar komt er aardse energie helemaal mee naar boven via de wortels zo mijn lichaam in. Als mijn honden bij me liggen raak ik ze ook gewoon aan als ze dat fijn vinden en ik visualiseer dat ook hun wortels uit de poten naar moeder-aarden hebben. De aardse energie zorgt dan dat ik en de honden in verbinding zijn met de aarde en dus ook letterlijk aarden. Heel ons lichaam vult zich dan op met deze aardse energie, nieuwe frisse energie. Alles energie die ons niet meer dient wordt terug gegeven aan de aarden. Daar dank ik mama-aarden dan ook voor. Dan stel ik me voor hoe er door mijn kruin een verbinding ontstaat met het universum, een straal van wit-goud licht komt dan mijn kruin in en die van mijn honden en ook deze vult ons hele lichaam op en mengt zich met de aardse energie. Alle zorgen worden nu weg gewassen en we worden gevuld met pure liefde en licht. Ondertussen blijf je kalm door ademen op je eigen tempo.

Je kan je mediatie invullen hoe jij het fijn vindt, als je maar je rust moment bewust neemt. Wanneer je dit doet terwijl je in gedachten ook verbind in liefde met je hond dan merk je een prachtige connectie tussen jullie. Iets verderop in deze module kun je ook de hartconnectie oefening vinden, je kan hiermee starten aan het begin van je mediatie. Zo komen jullie samen in een lekker ontspannen sfeer en maak je een diepe liefdevolle verbinding.

Of neem de rust op mat oefening er even bij, maak je eigen ontspannen combinatie.  Wat goed voelt voor jullie is altijd goed, de rust zorgt voor een magisch momentje met jou en je dier. Zelf leg ik ook graag edelstenen bij ons neer of neem ik in plaats van een olietje lekker een auraspray. Als je dit al eens twee maal in de week doet zul je al meer rust bij jezelf en je dier gaan ervaren. Alles mag even vertragen en in het hier en nu samen te zijn. Honden genieten daar zo van.