(Dit plan is zo geschreven dat het voor zeer uiteenlopende honden kan worden gebruikt. Ik noem verschillende opties hoe je het aan kan pakken zodat je er goed mee uit de voeten kan. Heb je specialistische vragen dan kun je altijd een reading boeken. Alles zit hier in de cursus verwerkt om er succesvol mee aan de slag te gaan en bezoek een goede ervaring te maken. Van pup, puber, bange hond, drukke hond tot uitvallende hond)
Wanneer je gaat oefenen met binnenkomen van bezoek is het belangrijk dat we van tevoren bezoek goed inlichten en afspraken maken. Wanneer bezoek zich niet aan de regels kan houden gaan we niet oefenen met dit bezoek en zal de hond naar een veilige ruimte gaan waar deze zich goed voelt. Ook bezoek dat het niet prettig vindt om te oefen stellen we niet bloot aan de hond en andersom. De energie die mensen meenemen heeft invloed op je hond maar ook op jou, hou daar rekening mee.
Het is belangrijk dat we de kwetsbaarheid van de hond accepteren en zien hoe lastig het soms kan zijn voor de hond. Heel vaak worden honden weg gezet als het probleem maar zijn het in feite de mensen die het niet oefenen en bezoek dat niet mee wil werken. Beter geen leerervaring als een slechte leerervaring zeg ik altijd en als het niet werkt met je bezoek kun je beter de hond naar een veilige andere plek brengen in huis. Als we gedrag om willen buigen dan is het zaak dat het gedrag dat niet werkt voor de hond of jou dan ook niet meer geoefend zal worden. Daarmee bedoel ik; stel je hond stormt op je bezoek af dan ga je er voor zorgen dat dit niet meer kan gebeuren en zet je dus management in. Want als je het gedrag dat niet werkt steeds toch weer laat gebeuren dan zal het zich blijvend manifesteren.
Risico bepaling:
Na het maken van de risico interventie kunnen we aan de slag met bezoek dat mee wil en kan werken. Risico interventie: Maak een lijst van mensen waar de hond op zal reageren, van hevige reactie tot milde/geen reactie. En bepaal aan de hand hiervan of de hond bij bezoek mag komen of naar een andere ruimte gaat. Nu mag je uit doortrekken van puppy’s, pubers, drukke honden, onzekere honden en honden die uitvallen. Maar let wel op: heb je een hond met een grootte kans op een bijtincident dan ga je niet aan de slag met de plan maar laar je een bijgeschoolde professional komen om je te helpen en je houdt je hond weg bij het bezoek. Verder kun je dit plan aanpassen en inzetten voor eigen gebruik. Dit is een uitleg waar iedereen mee uit de voeten zou moeten kunnen.
Wandelen:
Voor het bezoek komt ga je eerst een ontspannen wandeling met de hond maken. De nadruk zal liggen op snuffelen en lekker scharrelen, dit houdt in op je gemakje lopen. Onderneem geen activiteiten die de hond druk maken. We willen juist dat de hond kalm gaat worden en rustig is voor het bezoek zal komen. Als je thuis bent gekomen na de ontspannen wandeling geef de hond dan de tijd om tot rust te komen. Na het wandelen laat je jouw hond dus rusten voor je overgaat na volgende. Eenmaal tot rust gekomen een half uurtje/ driekwartier na je wandeling ga je hersenwerken/neuswerken met de hond. Dit zal hem mentaal voldaan maken en de kans op succes vergroten.
Reageert hij op de bel?
Als de hond reageert op de bel dan is het handig om deze uit te trekken tot dat hier mee geoefend is en de hond hier niet meer op reageert. Hang een briefje op de deur dat mensen niet kloppen maar op jullie smart phone bellen. Anders schiet de hond al meteen in de stress. Het is aan te raden om te trainen met de bel = mand oefening. De hond mag ook naar een veilig plekje achter een hekje en voor het aanleren hiervan hanteren we dezelfde stappen als voor de bel = mand oefening. We gaan de hond leren dat als de bel gaat de hond kalm naar zijn eigen plekje gaat met hulp van jou en daar wordt deze rijkelijk beloont. Wanneer je met de hond gaat oefenen zorg je dus dat de bel uitgetrokken is tot dat de training voltooid is.
Hang ook na de training, vooral in het begin een briefje op de deur dat je jouw hond aan het trainen bent, dat je de bel gehoord hebt maar dat je de hond eerst rustig naar zijn plekje brengt. Als de hond achter het hekje is, in de andere ruimte of zijn mand/plekje dan pas ga je kalm de deur open maken. En let daarbij op je eigen houding. Als de bel gaat zijn wij geneigd om alles te laten vallen en als een gek naar de deur te lopen om z.s.m. het bezoek binnen te laten. Het is dan ook niet gek dat onze honden hier ook op reageren. Loop dus kalm naar de deur en geef het goede voorbeeld.
Of je kiest voor een eigen mand/plekje, achter een hekje of helemaal een andere ruimte hangt af van wat jouw hond aan kan en voor hem werkt. Sommige honden kunnen beter even of heel de tijd helemaal weg zijn, andere willen wel in de buurt zijn maar apart en weer andere kunnen prima even wachten op hun plekje als bezoek binnenkomt. Bij de laatste is het vooral in het begin heel fijn om dit met iemand samen te doen, je kan het dan met de rust op mat oefening combineren die je al in module 2 hebt geleerd. Die komt hier nu echt zeer goed bij van pas. Maar ook de patroonspellen kunnen hier aan gekoppeld worden. Let wel op dat je die dan eerst oefent zonder het bezoek en als het goed gaat eerst met makkelijk bezoek en dan langzaam opbouwen. Je kan niet van je hond verwachten dat hij rustig op zijn plekje gaat zitten terwijl je de bel = mand/rust op mat/patroonspellen niet eerst goed hebt geoefend zonder je bezoek. Dat werkt niet en is heel oneerlijk voor je hond. Lukt iets nog niet dan moet je jezelf dus afvragen of je het wel goed hebt aangeleerd, je hond de stap al aankan en of hij er dus klaar voor is.
Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld nog niet zo ver is en dat je in het begin een hekje moet gebruiken en daarna naar meer oefenen over kan gaan op het wachten op de plek. Nadat het bezoek binnen is mag de hond erbij of op een matje bij je na gelang je hond het kan. Het binnen komen is vaal het lastig en daarna zullen de honden vaal snel meer rust vinden vooral met deze opzet.
Locatie is key:
Let op dat de mand niet naast de deur staat of in de loop staat waar mensen binnenkomen. In hondentaal is het bedreigend als je recht op elkaar afloopt en daardoor kan de spanning al oplopen. Honden communiceren anders als wij en het is daarom belangrijk dat we daar rekening mee houden. Laat het bezoek niet recht op de hond aflopen en laat ze de hond eerst negeren op zijn veilige plek. Bezoek is namelijk een indringer die in de veilige zone van de hond komt en afstand vaak ook nog in een rechte lijn tot de hond verkleind. Terwijl honden juist vaak eerst de afstand vergroten en geen direct contact maken. Lees je goed in, in de taal van jouw hond, neem de signalen van module één er rustig vaker bij. Door veel te observeren en oefenen zul je er beter en beter in worden.
Bij binnenkomst:
Het bezoek komt rustig binnen en neemt plek aan de hoge tafel. Zitten geeft een stukje controle voor de hond en de situatie wordt zo voorspelbaar, mensen lopen niet overal rond en de hoogte van de hoge stoelen helpt om de hond sneller te laten kalmeren. Zitten is in hondentaal een kalmerend signaal, dus werkt meteen dubbelop. Als de hond kalm is op zijn plek, achter het hekje of op zijn plek in een andere ruimte en het bezoek zit rustig dan kun je de hond erbij laten. Het hangt er per hond van af hoe snel dat kan en of het überhaupt kan. Je hond is hier leidend in en wat voor hem het fijnste is hou je altijd aan. Het is NIET zielig als je hond er niet bij kan, het is wel zielig al je jouw hond er uit medelijden bij laat en het levert je hond spanning op en iedereen stress. Je hond heeft er niets aan als hij ongemakkelijk is. Je laat je hond bij de optie van de mand wel gewoon van de plek af komen en een eigen plekje zoeken, het is niet natuurlijk om heel het bezoek onder appel te moeten blijven op die plek en dat zou heel stressvol zijn. Kan je hond nog niet zijn rust vinden maar hoeft ook niet in een andere ruimte te blijven dan kun je een matje naast je leggen en daar kun je weer de rust op mat oefening voor gebruiken. Zo help je jouw hond als het wat lastiger is en uiteindelijk zal je hond steeds beter zijn rust kunnen vinden. En zoals je weet is dat iets wat we ze moeten leren en niet vanzelfsprekend is. Hoe meer je hier consequent in investeert hoe mooier de basis is en hoe sneller je kan genieten van een hond die zich oké en zelfs helemaal chill voelt bij bezoek in je huis.
Er toch bij kunnen maar nog wat meer hulp nodig:
Zit de hond op zijn kussen/mand en kan toch nog niet vrij bij het bezoek met binnenkomen dan zal de hond uiteindelijk zelf op kunnen staan en toch op het bezoek afgaan, het kan dan handig zijn om een kort lijntje aan de hond te bevestigen en naast de hond te blijven zitten terwijl een andere de deur opendoet. Beloon je hond voor rustig gedrag. Als Het bezoek dan goed zit en de hond is rustig dan mag je jouw hond zeggen om even te gaan snuffelen (als je hond dit kan). Ook nu weer negeert het bezoek de hond en raakt hem niet aan, dit is namelijk geen uitnodiging om aangeraakt te worden. Geef de hond even de tijd om informatie op te doen.
Als de hond klaar is met snuffelen of heel druk wordt dan mag je de hond rustig bij je roepen en op zijn eigen plekje leggen met iet extra lekkers te knagen waar die wel even mee bezig is. Een gevulde Kong bijvoorbeeld. Zo krijgt de hond meteen een fijne associatie met bezoek en zal kalmeren. Is jouw hond vooral een beetje enthousiast dan kun je hem gewoon interactie laten hebben met het bezoek zolang de hond dan na het hoi zeggen ook gewoon lekker zijn ding kan doen. Je geeft dn alsnog het lekkers op zijn plekje, achter het hek of in de andere ruimt. Of hij er nu bijkomt of niet bij het binnen komen van bezoek geef je altijd wat lekkers. Als de hond op zijn mand ligt en wil zich verschuiven naar een andere plek dan kan dit gewoon natuurlijk als de hond eerder gewoon oké is met bezoek. De hond mag het ook gewoon leren natuurlijk om zelf de rust te kunnen nemen.
Wel aanraking met bezoek:
Als de hond echt aangehaald wil worden zal de hond dit duidelijk kenbaar maken. Door bijvoorbeeld zijn neus tegen het bezoek aan te duwen of met een pootje aandacht vragen. Dan als dit gebeurt mag er aangehaald worden. Op de borst of flanken, liever niet op het hoofd dat vinden ze vaak niet fijn en zullen dan wat bukken of uitijken. Hang niet over de hond heen maar laat het bezoek hun lichaam van de hond afgebogen houden, curven weet je nog? En geen direct oogcontact maken als de hond dit spannend vindt bij het bezoek. Hou de vijf seconden regel aan. Aaien, aaien, aaien, stop! Wil de hond meer dan ga je door. Geen reactie of de hond gaat weg, dan is het klaar. Dit kan namelijk in secondes omslaan.
Nieuwsgierige honden kunnen soms over hun grens heen gaan en als ze aangeraakt worden alsnog schrikken of overprikkeld raken en (druk)reageren. Wees daarom bedachtzaam hierop. Alleen als je zeker weet dat het kan en de hond het ook echt fijn vindt dan aanhalen. Ook kan het zijn dat opwinding toeneemt bij contact, zie je dit gebeuren help de hond dan vriendelijk en liefdevol door hem naar zijn plekje te wijzen en daar te laten verblijven. Maak hierbij het attentie signaal en laat je hond weten wat een goed alternatief is.
Niet straffen:
Wanneer de hond blaft naar het bezoek straf je hem nooit. Dit zal het alleen maar erger maken. Het bezoek is wellicht al spannend en jouw correctie maakt het alleen maar ergeren. Je kan tussen je hond en het bezoek gaan staan of zitten, weet je nog de module over lichaamstaal? Dit noem je opsplitsen en zal de hond helpen kalmeren. Leer ook het handgebaar en pas dat toe, het handgebaar kun je leren in deze module. Laat de hond weten dat jij het overneemt en dat het goed is. Vraag je hond dan ook weer terug te komen naar zijn eigen plekje. Als je hond kalm is vergeet je hond dan ook hierbij niet te belonen voor rustig gedrag, ook deze oefening heb je al kunne leren en kun je nu perfect in gaan zetten. Vaak focussen wij ons op wat we niet willen zien en vergeten we te belonen wat we wel willen zien. Als je hond lekker aan het liggen is strooi dan af en toe wat lekkers naar je hond zonder dat deze ziet dat jij dit doet. Je hond zal het rustige gedrag gaan associëren met iets lekker en alles dat je beloont zal zich gaan herhalen. Als het voor je hond nog te lastig is om rustig op zijn plekje te liggen maar achter een hekje hoeft ook niet meer dan kun je een heel kort lijntje aan je hond maken waarbij je hem rustig terug naar zijn plekje kan begeleiden als het even lastig werd. Je kan hem ook makkelijkere bij je houden als hij bijvoorbeeld zou reageren als bezoek naar de wc gaat. Blijf hem dan extra belonen voor rustig gedrag en blijf zelf kalm. Onthoudt dat je de rust op mat of patroonspellen hier prachtig bij in kan zetten. Bedank je wat je graag wil bereiken en kijk dan hoe je dit zou kunnen uitvoeren en het je hond leren. Door de simpele oefeningen leer je jouw hond hoe die het straks zelf kan doen, rust nemen. Je blijft dat bij de meeste honden niet heel hun leven doen. Ze gaan je laten zie dat op een gegeven moment ze gewoon lekker ontspannen zijn en het zelf kunnen door jouw hulp.
Tip:
Voor sommige honden kan het helpen als deuren naar andere ruimtes openstaan. Ze voelen zich dan minder ingesloten en hebben het gevoel weg te kunnen als dat nodig is. Een hond die zich opgesloten voelt kan zich in het nauw gedreven voelen en daardoor gaan reageren. Ook is een veilige haven van belang, een plek waar niemand de hond stoort of aanraakt. Dit geeft de hond een stukje controle en dat geeft zelfvertrouwen en rust. Maak met al het bezoek, jong en oud, zeer duidelijke afspraken over de veilige haven. Laat de hond daar met rust!! Je hebt de veilige haven ook al kunnen leren in de vorige modules en ook deze komt je nu weer mooi van pas.
Negeren is communiceren:
Het negeren van de hond door bezoek is eigenlijk allesbehalve negeren. Want je communiceert naar de hond dat je geen bedreiging vormt door conflict te vermijden en hem ruimte te geven. Loop nooit recht op de hond af en loop altijd met een bochtje om de hond toe. Dit is correct gedrag in hondentaal. Maak ook altijd het handgebaar naar de hond. De hond zal hierdoor sneller kalmeren. Nu is het zo dat de ene de andere hond niet is en is je hond wel heel oké en kalm met bezoek en geniet je hond van de aandacht, dan is dat natuurlijk helemaal goed.
Je kan de hond tijdens het bezoek een lekker Kong geven, bot of een lickimat. Kauwen en likken kalmeren de hond. Zorg dat het niet te moeilijk is voor je hond, zo kan je hond in rust alleen thuis met jou misschien lekker knabbelen op een botje maar werkt dit niet met bezoek, dan is een zachter botje en een lickimat misschien fijner. Er werkt altijd wel iets maar je moet soms even zoeken wat de magie voor jouw hond creëert. Voor mijn honden is een lickimat te simpel en is een Kong perfect. Voor een ander kan het andersom zijn of bijvoorbeeld een combinatie een lickimat en een makkelijke kauwstaaf van vlees of je vult twee keer een lickimat enz.
Daarnaast leggen ze zo ook een positieve associatie met het bezoek al je wat lekkers en fijns aan koppelt.
En oefen in het begin niet te lang aan een stuk door. Stop altijd op het hoogte Punt. Als het bezoek weer kalm weg is gegaan zorg dan dat de hond voldoende kan rusten en de dagen erna geen dingen die spannend zijn ondernemen. Het lijf moet herstellen zodat de positieve ervaring verwerkt kan worden. Als bezoek echt lastig is bijvoorbeeld met een feestje dan kun je wellicht je hond naar een fijne oppas brengen. Zo heeft iedereen meer rust. Je hond hoeft niet bij het bezoek te zijn, het bezoek komt voor jou. Wat je ook doet zorg er voor dat de keus vanuit het oogpunt van de hond wordt gemaakt.
Heel veel plezier met oefenen!