Als wij aandacht van onze hond willen is de eerste vraag die wij onszelf moeten stellen: Hoeveel aandacht hebben wij voor onze hond? Als wij aandacht willen hebben van onze hond dan is het zaak dat wij ook de aandacht houden bij onze hond. Honden communiceren soms heel duidelijk en soms heel subtiel met ons, het is aan ons om de communicatie van de hond te begrijpen en hierop in te spelen waar nodig. Zit je op je gsm of ben je afgeleid dan kun je onmogelijk in contact blijven met je hond en op de signalen letten die deze afgeeft. Zorg dus dat je echt je focus op je hond legt wanneer je gaat wandelen. De wandeling draait tenslotte ook voor een groot deel om de behoeftes van je hond. Wanneer je op elkaar in bent gespeeld kun je samen echt genieten.
Wat heb je nodig:
Zorg voor voldoende lekker voer op zak. Ben je in training dan is het belangrijk dat dit voer extra lekker is. Gebruik dit extra lekker voer dan ook alleen voor deze training. Een betrouwbare recall is mogelijk als je een goede relatie hebt met je hond. En een goede relatie krijg je door deze zorgvuldig op te bouwen op een positieve manier. Hoe meer je investeert hoe beter deze relatie zal worden. Let dus altijd op de manier van communiceren met je hond. Als je wil dat je hond naar je toe komt dan moet de hond zich ook veilig voelen bij jou, het moet fijn zijn met jou. Geef je de hond veel op zijn donder dan verklein je de kans op het goed hier komen. Bij jou komen levert tenslotte iets vervelends op, en dat wil een hond liever vermijden. Ook non-verbale communicatie pikken honden feilloos op. Let dus ook op je houding en zorg dat je niet bedreigend over komt. Let ook op je gedachten, honden communiceren heel de dag ook telepathisch met ons.
Hoe communiceert jouw hond:
Hoe communiceert jouw hond? Het is belangrijk dat je leert lezen wat de hond zegt, dit kun je leren in module één. Wat betekend een bochtje lopen of wat betekent een hoge staart omhoog? Honden kunnen bijvoorbeeld om verschillende redenen niet komen als je roept. Zo kan het oversprong-gedrag zijn omdat de hond zich verhindert voelt om in een rechte lijn naar jou toe te komen of de hond wil jou kalmeren omdat je lichaamstaal zegt dat je boos bent. De hond wil dan dus wel komen maar er is iets waardoor het niet meteen kan volgens de hond. Of de hond hoort je gewoon echt niet. Wij mensen kunnen bijvoorbeeld ooit zo in een film zitten dat we het niet horen als iemand tegen ons praat, of we kunnen ons moeilijk concentreren met muziek aan terwijl we de weg zoeken in de auto. Zo is het bij honden ook wel eens, iets ruikt heel interessant en de hond gaat dan volledig op in die geur, of in spel en hoort je gewoon ook niet. Of een puber hond die nog niet zeker weet dat het bij jou komen wel meer oplevert als het ontdekken van de weide wereld, geurtjes roepen je hond tenslotte ook. En ook kunnen honden zo afgeleid raken door bepaalde instincten zoals jagen dat ze je gewoon echt niets meer horen. Wees dus geduldig en bedenk je waarom komt mijn hond niet? Misschien heeft hij meer tijd nodig? Misschien hoort hij mij echt niet? Hoe is mijn houding en gedachten? Spiegelt je hond jouw humeur? In mijn boek: The Spiritual dog mom kun je alles over spiegelen lezen. Je hond zijn gedrag kan dus ook een inzicht geven in je eigen gedrag en gemoed.
Als je met oefen gaat beginnen onthoudt dan altijd dat de hond alles in stapjes aan moet leren. Wat een hond in de woonkamer kan hoeft deze nog niet in de tuin te kunnen en buiten, dit heb ik al eerder benoemt in de cursus. Je begint dus altijd met oefenen in een prikkelarme omgeving, en langzaam bouw je de omgevingsprikkels op door te veranderen van locatie. Ga niet te snel, je gaat pas naar een volgende plek als de hond de vorige goed onder de knie heeft. Zorg in de tussentijd dat je jouw hond altijd vasthoudt, hoe vaker jouw hond het “ongewenste” gedrag kan oefenen hoe langer dit in stand al blijven. Oefening maakt blijvend, dus zorg dat je jouw hond het gedrag laat oefenen dat gewenst is en vooral veilig. Het hier komen is tenslotte voor de veiligheid van je hond en die van andere honden, dieren en mensen.
Materiaal:
Zorg dat je hond zich goed voelt met wandelen door het gebruik van de juiste materialen. Werk je met middelen die pijnlijk of vervelend zijn dan kan de hond niet voldoende ontspannen. Ik raad aan om te werken met een goed passend Y-vorm tuigje en lange lijn van drie, vijf of twintig meter. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met een slipketting en strakke halsband en je corrigeert je hond aan zijn nek op het moment dat hij naar andere honden trekt, dan loop je het risico dat je hond het vervelende gevoel gaat associëren met de honden en niet zijn eigen gedrag. Het zou dan zomaar kunnen gebeuren dat de hond gaat leren dat als er andere honden zijn hij pijn krijgt en dat hij uit kan gaan vallen aan de lijn. Honden leren namelijk associatief en context gebonden, weet je nog van de eerdere modules? Een halsband die breed genoeg is en lekker zit kan voor honden die om medische redenen, trauma of ongemak geen tuigje aankunnen.
De cue:
Bedenk van tevoren welke zin je gaat gebruiken voor het hier komen. En gebruik deze ook consequent, alle leden in het gezin gebruiken dezelfde cue als er meerdere mensen zijn die opvoeden. Oefen wanneer het hier komen al best goed gaat met verschillende intonaties. Als je in de stress schiet zal je waarschijnlijk anders klinken als wanneer de nood niet hoog is. Als je hond gewend is aan de verschillende manieren van vragen is de kans ook het grootst dat je hond altijd gaat komen en niet van je schrikt als je ineens je stem iets verheft uit schrik. Ook juiste de kalme toon, want veel honden vinden die het lastigste en we leren onbewust de hond een kom hier met een luide stem aan.
Maak wandelen leuk:
Zorg ervoor dat het een feestje is om met jou te wandelen. Je kan leuke spellen doen zoals voertjes zoeken of loop over hindernissen heen. Zo werk je meteen aan jullie band, de zelfredzaamheid, coördinatie, zelfvertrouwen en balans. Hou ondertussen wel de omgeving in de gaten. Als we de hond willen overtuigen dat het bij ons ook echt leuker is dan zullen we alles uit de kast moeten halen.
Belonen voor aandacht:
Het is belangrijk dat je jouw hond gaat belonen voor contact maken op eigen initiatief. Jij wil aandacht van je hond dus moet jij die ook voor jouw hond hebben. Contact maken kan doormiddel van aankijken, maar ook subtiel zoals het aantikken met de neus, langs je aflopen of even de oortjes naar jou toe buigen. In het begin kun je voor contact belonen met een voertje en stem tegelijk, als dit op een gegeven moment goed gaat dan kun je ook afwisselen tussen stem beloning en voer. Met de stembeloning kun je zo gaan oefenen dat je steeds minder met een voertje hoeft te belonen voor het uit zichzelf bij jou inchecken. Let wel op dat je om de zoveel tijd toch met een voertje beloont, dit is om de motivatie erin te houden. Als wij ons werk goed doen willen we ook nog steeds salaris, toch? Hoe beter jij uitbetaald hoe harde je hond zal werken. Beloont gedrag zal worden herhaald.
Extra lekker voer:
Het voer dat je gaat gebruiken dient extreem lekker te zijn en dit ga je alleen inzetten voor het trainen. Denk hierbij aan frikadel, knakworst, kipfilet, biefstuk, vis of kaas en andere lekkere snacks. Het kan heel nuttig zijn om van tevoren een proeverij te houden om uit te zoeken waar het hart van jouw hond sneller van gaat tikken. Zoals eerder benoemd kan je hiervoor ook terecht bij wwwdurksdogsnacks.nl. Wat wij denken dat de hond lekker vindt wil nog niet zeggen dat de hond het ook extreem lekker zal vinden. Maak dus eens verschillende dingen klaar en leg ze uitgespreid over de vloer neer zodat de hond ze duidelijk kan zien en een eigen keus kan maken. In module twee heb je al geleerd hoe je jouw hond kan laten kiezen. De voertjes waar hij als eerst voor gaat zullen de voertjes zijn die het lekkerst zijn, dus van hogere waarde. Gebruik deze voor de training. Je kan een categorie maken van nummer: 1, 2 en 3 en daar wissel je mee af tijdens je trainingen. Deze afwisseling houdt het interessant voor je hond en hij zal beter gemotiveerd zijn om te komen. Daarnaast kun je een nummer 4 en 5 maken, dit bied je aan als je verder bent in het trainingsschema wanneer je hond niet echt snel komt kun je dat geven, wanneer hij extreem snel komt geef je het lekkerste voer. Zorg dat ook al komt je hond goed, dat je altijd met voer blijft oefenen, je kan afwisselen met je stem. Het is natuurlijk wel belangrijk dat als je eens niets bij hebt je hond ook komt als je roept.
Wanneer je bijvoorbeeld een hond hebt die op konijnen jaagt dan is het slim om je beloning zo aan te passen dat het past bij je hond. Een jachthond die achter konijnen aan wil kun je belonen met een konijnen oor op het moment dat je merkt dat je hond wil gaan jagen. Je zult dus echt met grof geschut moeten komen. En met name bij jachthonden al meteen in de puppy tijd beginnen met trainen. Bij herten zien krijg mijn hond een grote zalm koek ter grootte van mijn handpalm, en nog wat kleine voertjes erachter. Ik ben zo de moeite waard om bij te blijven i.p.v. de heerlijke adrenaline kick die het jagen hem op zou leveren. Je kan je hond aan het begin laten ruiken wat voor voer je bij hebt, dan weet je hond wat er te halen valt. Hetzelfde telt voor speelgoed dat je in wil zetten bij de recall.
Als voer niet werkt:
Sommige honden zijn met voer te motiveren en sommige honden zijn niet met voer te motiveren dat voor de hand ligt, het kan een flinke zoektocht worden om uit te zoeken van welk voer het hartje van jouw hond sneller gaat kloppen. Geef niet te snel op, soms moet je heel creatief zijn. Als voer echt niet lukt dan kun je proberen om spel te gebruiken. Een balletje aan een touw, een flostouw of bijvoorbeeld een knuffel of een piepend speeltje. In plaats van te belonen met voer beloon je met een speeltje. Sommige honden vinden beide prettig en dan kun je afwisselen om het extra leuk te maken.
Honden die stress ervaren, dit kan zowel positieve als negatieve stress zijn, nemen ooit geen voertjes aan. Ervaar je dit? Dan weet je dat dit geen goed moment is om te trainen. En kijk wat je kan doen om ervoor te zorgen dat jouw hond weer te bereiken is en zich goed en rustig kan voelen. Het kan lijken of je hond kalm en oké is, maar van binnen kan er der mate ernstige onrust zijn dat hij niets wil aannemen. Ga dan eerst aan de gang met die onderliggende oorzaak. Kom je er niet aan uit dan kan een tolk-gesprek meer inzichten geven.
Afwisseling:
Wanneer je hond de basis onder de knie heeft kun je gaan afwisselen met: stem, spel, heel lekker voer en minder lekker voer. Als je hond meteen naar je toe komt als je hem roept kun je voeren met het heel lekkere voer, Duurt het even dan kun je bijvoorbeeld alleen met je stem belonen en wanneer de hond met een omweg komt met minder lekker voer belonen. Op deze manier werk je aan de reactiesnelheid van je hond. Meteen komen is dus BONUSSSSS! Let nog steeds op de reden dat je hond niet meteen komt, kan ook een andere reden hebben en dan help je jouw hond natuurlijk.
Hou je hond alert:
Wanneer je hond niet komt als je hem roept en de situatie is veilig en er zijn geen andere honden dan kun je jezelf eens verstoppen. Wanneer je hond je dan ineens niet ziet zal hij jou gaan zoeken en zijn aandacht er de volgende keer waarschijnlijk beter bijhouden. Ook gewoon de andere kant oplopen kan soms als voldoende zijn om de aandacht beter bij jou te houden. Raakt jouw hond daarvan in paniek dan is dat natuurlijk geen optie en hou je de hond ook aan de lijn. Het is niet de bedoeling dat de hond angstig raakt, maar een keer goed schrikken houdt hem scherp.
Hij moet het maar doen voor de baas:
Het is helaas een fabel dat honden altijd uit eigen beweging voor de begeleider willen werken. Het naar de begeleider komen als deze roept is op zichzelf niet heel belonend. Het niet luisteren naar de begeleider en naar bijvoorbeeld andere honden rennen of een geurtje ontdekken is wel heel belonend voor de hond, dat geeft immers een goed gevoel, een kick, controle of opluchting. Er zijn honden die beter kunnen luisteren als andere, dit heeft te maken met ras eigenschappen, Karakter, leeftijd, genen en eerdere leerervaringen. Maar ook met het trainingsniveau van de hond. Net als bij mensen leren honden anders van elkaar en wat voor de ene hond een makkie is kan voor de ander een hele uitdaging zijn. Hou ook altijd rekening met lichamelijke beperkingen, mogelijke ongemakken en pijn. Als je naar huis gaat en de hond komt niet naar de auto dan kan het ook dat de hond last heeft aan zijn lijf en het in de auto stappen moeilijk is of zelf pijnlijk. Het kan dan lijken of de niet luistert maar in werkelijk is de hond iets aders aan het vermijden.
Wil de hond niet komen want hij weet dat je naar huis gaat, en hij wil graag nog verder spelen en ontdekken? Dan kun je het leuk maken in de auto. Je kan ervoor zorgen dat hij een lekkere traktatie krijgt is de auto. Bijvoorbeeld een lekker gevulde Kong of een lickimat. Wanneer de hond door heeft dat naar huis gaan iets lekkers oplevert wordt dit meteen een positieve ervaring. Daarnaast kalmeert kauwen en likken de hond. Sommige honden zijn na een wandeling helemaal vol energie van al het spelen en op deze manier kunnen ze tot rust komen, en voor je thuis bent is de hond al helemaal zen. Gaat de hond wel makkelijk mee dan is dit alsnog een goede optie om thuis te geven om de wandeling top af te sluiten. Kauwen kalmeert heerlijk en de hond kan daarna lekker slapen.
In de aanleer fase is het belangrijk dat je altijd beloont!! Pas als de hond het echt onder de knie heeft ga je afwisselen en niet eerder. Dus zorg dat je ALTIJD genoeg voer op zak hebt.
Honden leren associatief:
Dit houdt in dat honden leren in de omgeving waar ze zijn. Wat de hond binnen kan hij nog niet automatisch buiten. Het is daarom belangrijk om alle plekjes systematisch op te bouwen op het tempo van de hond. Associatief leren betekend ook dat de hond persoonsgebonden leert. Alle mensen die in contact komen met de hond en met hem zullen wandelen moeten dus met de hond oefenen als ze hetzelfde resultaat willen hebben.
Ooit zie je wel eens dat één van de begeleiders heel overdreven streng is, het kan dan zijn dat het lijkt of je hond beter naar deze persoon luistert. Belangrijk is om te onthouden dat deze oefening er is om je hond te leren komen omdat het leuk en fijn is bij jou. NIET omdat je hond bang is voor de consequentie als hij niet komt. Je hond kan namelijk ook leren luisteren uit angst, dit is een negatieve emotie en je hond is dan dus bang voor je. Het gevolg kan zijn dat de hond dan bij de persoon die niet straft zich zo veilig voelt dat hier alle spanning met de andere begeleider eruit komt. De ander verpest het dan dus door de hond stress te geven en een onveilig gevoel. Grenzen en leefregels zijn belangrijk, een keer ferm tegen je hond speken kan ook zeker geen kwaad. Je hond hoeft niet met fluwelen handschoentjes te worden behandeld. Mijn honden krijgen ook echt wel een standje van mij maar dat is zelden. Maar dwang of pressie gebruiken is nooit goed te praten.
Aandachtspan:
Overvraag je hond niet. Honden hebben maar een bepaalde hoeveelheid concentratie. Ga je te veel vragen van je hond dan kan deze zomaar op raken voor die dag. Vooral opgroeiende honden hebben minder concentratie en zullen eerder afgeleid worden. Als je merkt dat de aandacht op begint te raken stop dan met aandacht vragen, lijn je hond aan. Sommige dagen kan de hond al aan zijn max zitten door dat er al van alles gebeurd is (positief of negatief). Hou er daarom ook altijd rekening mee hoe vol de stress-emmer van je hond zit. Een hond die zich gestrest voelt leert minder goed. Met een gestreste hond ga je dus nooit trainen! Voor het trainen doe je geen activiteiten met je hond. Zo kan de hond zich volledig focussen op de training die je die dag gepland hebt staan. Na training geef je de hond voldoende tijd om te rusten. Door te rusten krijgt de hond de mogelijkheid om de positieve ervaringen op te slaan in zijn hersenen.
Niet altijd vastmaken:
Wanneer je hond goed kan komen als je roept, zorg dan dat als je het regelmatig oefent hij ook weer gewoon weg mag lopen van jou. Anders is de kans groot dat de hond leert: hier komen is vast maken of naar huis gaan. We willen dat hij weet dat hier komen iets leuks op gaat leveren, dus dat houdt in dat je ook wel eens gewoon door mag spelen. Voor honden die graag naar andere honden willen rennen kan het een voorspeller worden dat er andere honden aan komen, en dat is niet heel handig. Dus lekker af blijven wisselen. Als je de recall het gebruikt om je hond aan te lijnen of voor het passeren van andere honden, doe de keer er na dan ook eens je hond roepen -> belonen -> vrij geven. Let ook op dat je hond niet heel de tijd moet komen en komen en komen, hij zal gek van je worden. Geef je hond ook de tijd om van de wandeling te genieten. Overdrijven is ook een kunst en train korte sessie zodat het ook echt een leuk spel blijft om bij jou te komen.
Noodplan:
Beter geen leerervaring als een slechte leerervaring! Wanneer je ziet dat er honden aankomen en je hond heeft ze nog niet gezien, maar is te ver van jou verwijderd dat je hem niet meer op tijd bij je kan roepen en aan kan lijnen dan is het handig om een noodoplossing in te zetten. Dit kun je hem spelenderwijs leren. Ook hierbij telt weer dat je dit eerst goed moet aanleren voordat je dit ook daadwerkelijk goed kan toepassen. Dit spel heet: 1,2,3, GO!! Je zegt dan zeer luidt: 1,2,3, GO en rent zo snel als je kan de andere kan op, als je hond achter je aankomt motiveer je hem door te rennen helemaal naar jou toe en begint meteen te belonen en geeft ruim aan lekkers. Dit lekkers kun je op de grond strooien en terwijl je hond dit opeet lijn je hem aan en loopt daarna samen weg. Als de honden uit zicht zijn dan laat je hem weer los en kun je verder met je training. Sommige honden kunnen hier wat druk van worden, maar de meeste vinden dit heel leuk. Snel rennen en gek doen en ook nog snoep krijgen, wat wil je nog meer?
Weet wanneer je te laat bent:
Wanneer je te laat bent met het terugroepen van je hond, dan is het aan te raden niet als een gek wel tien keer je hond te gaan roepen. Je bent je hond toch al kwijt. De hond hoort je prima maar kiest ervoor om niet te luisteren, De beloning voor het niet komen is nu groter want jij was te laat. Verspil dan alles wat je al hebt opgebouwd niet. Dit voorbeeld is voor sociale honden en vooral zie je dit bij jongen sociale honden. Als je hond niet met andere honden kan of je weet niet zeker of het goed gaat dan laat je jouw hond niet los lopen zonder een ijzersterke recall. Jij ben verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw hond en die van andere in verhouding tot wat jouw hond doet of wat een andere hond kan doen die aangelijnd is omdat jij je hond los had. Loopt jouw hond los op een aangelijnde hond af en zou de aangelijnde hond iets doen dan is dat jouw verantwoordelijkheid.
Terug naar het eerste voorbeeld, Je hond leert dan dat er rek zit in het hier komen zit en zal dit onthouden. Zorg dat je de volgende keer sneller reageert zodat je de hond opzet voor succes. En onthoud altijd dat je jouw hond niet straft als hij niet direct komt, dit zal het tegenover gestelde effect hebben, het is dan namelijk niet echt leuk om bij jou te komen. Zoals je nu weet zal gedrag dat beloond wordt toenemen maar gedrag dat bestraft wordt afnemen. Het is daarom het beste om goed gedrag aan te leren, en slecht gedrag niet af te leren als je wil dat de band tussen jou en je hond optimaal blijft.
Voorbeeld: Je gaat je hond niet afleren om op de bank te zitten, je gaat je hond aanleren waar hij wel mag zitten. Je gaat je hond niet afleren naar andere honden te rennen, je gaat je hond aanleren bij jou te komen als je roept. Je gaat je hond niet afleren te blaffen op andere honden, je gaat je hond leren dat hij veilig is bij jou en wat een beter alternatief is. Je leert je hond niets af, je leert je hond dingen aan zodat het niet gewenste gedrag niet meer zal bestaan of meteen fijn omgebogen kan worden.
Leuk recall spel om in huis te oefenen:
Oefen met twee mensen door alle twee aan een andere kant van de woonkamer te staan. Begin om beurten met het roepen van de hond. Als de hond komt naar de persoon die roept beloon dan uitgebreid, geef hem rustig de kans om beloning aan te nemen en op te eten. De persoon aan de andere kan roept de hond dan ook, en zo ga je over en weer. Als dat heel goed gaat kun je eens in andere ruimtes van elkaar gaan staan. En daarna op een veldje gaan oefenen. Vergeet niet dat in deze aanleer fase er altijd superlekker voer gebruikt zal worden. Ga niet te lang door, je wilt je hond niet overvragen, en stop op het hoogte punt. Daarna rust!
Gaat het in huis roepen heel goed dan kun je interessante hindernissen neer leggen. Bijvoorbeeld leuk speelgoed of iets lekkers. Het is dan de kunst om je hond te overtuigen dat het bij jou komen dus meer oplevert. Lukt dit niet meteen wordt dan niet boos en maak het een beetje makkelijker, lukt het wel beloon uitbundig. En help je hond ook te overtuigen dat het bij jou komen de leukste keus is.
Oefenen met andere honden erbij:
Dit is de grootste uitdaging. Ga het hier komen daarom in scene zetten en oefen eerst met mensen die bekend zijn. Laat de honden eerst uitrazen als ze elkaar net zien, als er meer rust is kun je beginnen met oefenen. Iedereen gaat zijn eigen hond roepen terwijl ze bezig zijn met elkaar. Als de hond dan komt hang je feestslingers op en beloon je heel uitbundig. Oefen dit in stapjes net zo vaak tot de honden elkaar zien naar elkaar toe mogen en dat als je dan roept je hond ook meteen kan komen. Dit is de grootste uitdaging en begin pas aan deze stap als je hond hier echt klaar voor is.
Kom Hier aanleren in huis:
Eerst ga je binnen in de huiskamer oefen, oefen in het begin met zo weinig mogelijk afleiding. Later als dit goed gaat kun je de ruis in de ruimte ophogen. Leg in huis een goede basis met het hier komen. Neem wat voer in je hand, roep de naam van je hond en steek het voer voor je uit. Moedig je hond flink aan om naar jou toe te komen. Op het moment dat de hond naar jou kijkt en richting jou wil komen dan moedig je hem aan met een heel vrolijke stem. Is de hond dicht bij je dan zeg je: hier. Doe de hond van tevoren zijn tuigje aan als dit kan (anders begin je met deze stap pas buiten), dan kun je hem zachtjes bij zijn tuigje vast nemen als hij bij jou is en beloon, niet één maar wel vijf snoepjes achterelkaar en dan geef je hem weer vrij. Dit is om in de toekomst te voor komen dat je hond meteen weer wegrent als hij bij jou gekomen is. Als hij gewent is dat je hem rustig vastpakt dan voorkom je dat je er later toch nog achteraan moet omdat je hond net voor je wegglipt. Door dit zo te oefenen leer je jouw hond dat wanneer hij voorkomt en jij hem rustig vastpakt er iets lekkers gaat komen. Doe dit vastpakken kalm en onderhands of aan de zijkant en liefdevol.
Mocht jouw hond het vervelend vinden als je hem vastpakt, beloon hem dan eerst voor het komen en dan beloon je hem weer als je hem vast mag pakken met je andere hand. Je kan dit extra makkelijk makken door één hand iets verder uit te steken naar voor en de ander had waar het lekkers in zit hou je meer bij je lichaam. Zo loopt je hond eigenlijk al als vanzelf in je hand en heb je hem vast met één hand en de andere voer je. Deze techniek zorgt voor een spanning en stressvrije kalme benadering waar zelfs puppy’s rustig onder blijven.
Merk je dat je hond in huis het moeilijk vindt om niet weg te lopen gebruik dan in huis al een lijn om in de aanleer fase. Je gaat je hond nooit naar binnen hengelen maar je voorkomt zo dat je hond de verkeerde kant op zal gaan lopen. Moedig hem uit om naar jou te komen. Maak het super leuk en fijn voor je hond, let op je lichaamshouding, buig niet over je hond heen, hou je lichaam wat zijwaarts en uitnodigend.
Prikkels opvoeren:
Ga wanneer het binnen goed gaat buiten oefenen. Eerst in de tuin en dan voor buiten bij jullie huis in de buurt en zo op steeds meer verschillende plekken. Zoals ik al uitgelegd heb leren honden door associatie. Elke plek moet dus opnieuw geoefend worden. Hou er rekening mee dat hoe meer ‘leuke’ afleiding hoe moeilijker het zal worden. Ga daarom niet te hard van stapel en bouw het rustig op. Plek voor plek, je gaat pas oefenen met een moeilijkere plek als de makkelijkere plekken ook goed gaan.
Neem een lange lijn bij het oefenen buiten en geef de cue, komt de hond dan naar je toe beloon hem dan flink met je stem en voer. Blijf ook even door voeren, zo hou je de aandacht bij jou. We moeten de hond ervan overtuigen dat het bij jou komen leuker is als de prikkels om je hond heen. Ik zeg altijd één is geen. Dus zeker 3 ,4, 5 voertjes. En in het begin misschien wel meer. Oefen dus niet wanneer de hond net gegeten heeft. Ben ook niet te zuinig een jonge hond wordt niet zomaar te dik. Bij oudere honden is er ook geen probleem totdat ze echt een beetje aan zouden komen e dan nog niet, dan is het goed om een voertje te nemen dat minder vet is en om te balansen met de andere voeding. Veel pups en jonge honden krijgen eerder te weinig eten en honger hebben is vreeslijk. De gewone maaltijd moet gewoon in rust worden gegeven en niet tijdens een training.
Wanneer dit goed gaat met een lijn van drie of vijf meter dan kun je het met een langere lijn van tien of twintig meter gaan oefenen. Oefen dit eerst in een prikkelarme omgeving en bouw het zo steeds meer op tot jouw hond de cue echt goed kent en jij het makkelijk toe kan passen. Let hierbij op dat je op een geven moment af gaat wisselen met stem beloning, en nooit helemaal stopt met voertjes. Als het goed gaat kun je gaan afwisselen met stem en beloning.
Heel veel plezier met oefenen, ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen.