4.4 Attentiesignaal

Attentiesignaal 

Dit is een klakkend geluidje dat je met je mond/tong kan maken. Dit geluidje kun je in gaan zetten wanneer je de aandacht van je hond wil vragen, verwar het niet met een: Kom hier oefening. Dit geluidje is puur om aandacht te vragen. Het geluidje zal een perfect geconditioneerd signaal worden dat je iets wil of gaat doen. Ik kan dit signaal niet meer uit mijn leven denken en mijn honden zijn er groot mee geworden. Het signaal is zo fijn omdat het zo simpel is, geen gedoe, gewoon het signaal en mijn honden weten dat ze aandacht voor mij moeten hebben. Ze denken er niet eens meer over na en doen het gewoon op automatische piloot. Ik heb mijzelf er al vaak op betrapt dat ik het ook bij mijn neefje en nichtjes doe haha, bij mij zit er ook zo in.

Wanneer in te zetten:

  • Aandacht voor jou
  • Wanneer je hond ergen op blaft, bijvoorbeeld aan het raam
  • Als je in een andere ruimte bent en je hebt je hond nodig
  • Als je hond gefocust is op een prikkel, andere honden, mensen, vogels, enz
  • Tijdens het wandelen en je hond dwaalt af
  • Tijdens het wandelen om je hond aan te lijnen
  • Tijdens het wandelen om richting te veranderen
  • Wanneer je hond op iemand afgaat in huis of buiten, kind, hond, bezoek
  • Altijd wanneer je wil dat je hond zijn focus op jou mag verleggen

Aanleren van het attentie signaal:
Neem een aantal snoepje in je hand of leg ze ergens neer waar je ze handig kan pakken. Maak het geluidje en als de hond komt beloon je hem met wat lekkers en je stem. Oefen dit binnen een aantal keer per dag de komende dagen tot dit goed gaat, doe er altijd een stuk of vijf achter elkaar. Ga dan eens in de tuin oefenen. Gaat het goed in de tuin dan kun je uitbreiden naar een rustige plek buiten. Bouw het rustig op, denk ook hier weer aan de regel van drie: in huis, dan de tuin, prikkel arme omgeving, enz. Wat een hond in de woonkamer kan hoeft deze nog niet te kunnen in de tuin en of buiten. Honden leren namelijk context gebonden, dit wil zeggen dat je dus in elke nieuwe context eerst goed moet oefenen. Hoe meer verschillende contexten je hebt geoefend met je hond, hoe sneller hij het op verschillende plekken op zal pakken. Dit telt voor alles wat je jouw hond aan wil leren, elke nieuwe plek is weer oefenen. Dit is ook waarom sommige honden op sommige plekken bang zijn of uitvallen, als ze daar iets naars meehebben gemaakt kan het in die context eng zijn.

Als het attentie signaal duidelijk is voor je hond, dan kunnen we aan de lijn gaan oefenen. Voor dat het signaal goed werkt in spannende situaties dient het zeer goed geoefend te zijn. Hoe vaker je het gebruikt hoe beter het zal werken. Mijn advies is dan ook om dit eerst binnen te oefenen los van de lijn en als dat goed gaat, je hond in huis aan te lijnen en dan op en neer te gaan lopen door je kamer. Je maakt het attentie signaal en loopt naar links, attentie signaal en loopt naar rechts en dat herhaal je een poosje. Zo leert je hond ook echt meelopen en met jou meegaan na het signaal. Dan herhaal je dat ook weer in je tuin en dan buiten.

Hoe lang je hond nodig heeft om het attentie signaal goed te kunnen ligt aan de hond en aan de frequentie dat je oefent. Gedrag dat al lang beoefend is kan je niet zomaar ombuigen. Door regelmatig en zeer consequent te oefenen maak je mooie stappen. Belangrijk om te onthouden is dat het geluidje geen: hier/recall oefening is. Je wil met dit signaal de aandacht van je hond trekken. Hij hoeft niet helemaal voor te komen. Blaft je hond bijvoorbeeld aan het raam maak dan het signaal, beloon hem voor de aandacht richting jou. Zou die weer teruggaan naar het raam, dan maak je weer het signaal en zo door.

Voorbeelden:
Wanneer je het signaal maakt en je hond komt maar gaat ook steeds weer terug, bedenk dat wat je wil van je hond. Bijvoorbeeld: Hij blaf aan het raam, attentie signaal maken, je hond komt en je beloont hiervoor en dan zeg je meteen daaropvolgend wat je van hem wil. Pak je botje maar, ga maar liggen, ik doe het gordijn wel even dicht. Wat wil je dat hij wel doet en geef daar sturing aan.

Ander voorbeeld: Je loopt buiten en je hond wordt wat onrustig bij het naderen van een andere hond, maak dan het attentie signaal en als de hond dan aandacht voor je heeft belonen en vergroot de afstand door een bochtje te lopen om de andere hond. Kan dat niet dan maak je het signaal elke keer als de hond kijkt naar de andere hond, beloont en helpt hem zo door de situatie. Nog een voorbeeld: Je hond wordt heel enthousiast van je bezoek en gaat erheen, je bezoek vindt dit niet fijn of je hond ervaart hier zelf spanning door, maak het signaal en beloon meteen voor aandacht voor jou en zeg wat je wel wil. Ga maar lekker op je plekje liggen, hier heb je een botje om spanning te reguleren, enz. Hond rent iets te druk op je peuter af, signaal maken en belonen voor direct de aandacht naar jou om te buigen en wat wil je dan? Even achter een hekje met wat lekker voor hond en kind, enz?

Onthoudt dus als de hond dan komt na het signaal, je bedenkt wat je dan hond dan wel mag doen. Anders zal de hond na het signaal weer zijn eigen plan trekken. Zorg dat je dus weet wat je van je hond wil en dat hetgeen dat jij wil ook iets fijn oplevert, duidelijk is en je hond dit ook al kan. De hond zal immers de keus moeten gaan maken om aandacht voor jou te hebben in plaats van de prikkel die zelf-belonend kan zijn. Ik heb weleens gezien dat mensen hun hond op het kussen laten liggen als er bezoek is, terwijl de hond dit niet kan in die situatie. De hond vindt het spannend en je vraagt dan misschien iets wat je hond niet waar kan maken, je zorgt dan niet voor een situatie die kan slagen en de hond zal een negatieve ervaring opdoen. Als je het signaal maakt met wandelen maar je hond is los en te ver bij je vandaan als er een andere hond aankomt, tja, dan zal erop af stormen om controle terug te krijgen de keus zijn die je hond zal maken en hij is dan letterlijk niet meer in staat om het attentie signaal te beantwoorden of überhaupt te horen. Je was te laat en de situatie te moeilijk. Ook hier ga ik uitgebreid op in mijn boek: Je hond beter begrijpen.

Belangrijk:
Zorg dat de beloning erg aantrekkelijk is voor je hond. Dit zal helpen het geluidje sneller en goed aan te leren. Als je hond het signaal goed kent dan ga je afwisselen met stem beloning en lekkers, de afwisseling zorgt ervoor dat je hond het ook kan zonder een voertje en houdt je hond scherp. Onderhoud het wel altijd met wat lekkers want dit zorgt dat het er stevig inblijft. Wanneer wij ons werk goed doen en je werkgever zegt dan ineens: Zo Lola, je bent nu zo goed in je werk, we gaan maar eens stoppen met het storten van je salaris, voor niets gaat de zon op en de voertjes zijn het salaris van je hond. Ik doe vaak drie keer stembeloning en twee keer voertje. Je kan natuurlijk ook voer vervangen door spel, een speeltje geven bijvoorbeeld.

Mocht je hond nu niet meteen aandacht voor je hebben ga dan niet als een bezetene blijven klakken met je mond, anders leer je hem dat bij de vierde keer komen ook goed is. Geef je hond soms ook even een moment om na te denken. Wacht even en dan pas herhalen, soms is herhalen niet eens nodig en was je gewoon te ongeduldig. Daarnaast is je hond ook geen paard dat we in galop willen laten gaan. Reageert hij echt niet dan is de situatie te moeilijk en mag je gaan kijken naar de situatie waar je jouw hond in hebt gebracht, wat kun je de volgende keer anders doen.

Heel veel plezier met het eindeloos oefenen in verschillende situaties.