Wij bepalen al zoveel voor onze honden. Waar ze mogen liggen , wanneer ze eten en wandelen, plassen en poepen, slapen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor de ontwikkeling van je hond is het belangrijk dat deze een stukje regie over zijn eigen leven krijgt. Dit geeft zelfvertrouwen en de hond is dan in staat te leren om zelf goede keuzes te maken en dit is belangrijker dan je misschien zou denken. Voor het welzijn van de hond is het essentieel, ook voor het zelfvertrouwen en hoe je hond om zal gaan met allerlei verschillende sociale situaties.
Als je wil beginnen met het laten uitzoeken van een eigen snack begin dan eerst makkelijk. En leg er twee of drie uitgespreid over de vloer neer en laat je hond daar dan uit kiezen. Je kan dit langzaam opbouwen naar meer als je wil en de hond dan ook nog een keuze kan maken. Je hond zal even ruiken aan alles, misschien wel een beetje voorproeven en zelfs een keer bedenken. Maar hoe dan ook je zult zien dat de hond een bepaalde snack kiest. Deze super makkelijke oefening kun je echt elke dag toepassen bij het kauw/snack moment van je hond.
Zelf kiezen van een speeltje of knuffel:
Zelf een knuffel uit mogen zoeken is toch wel echt een groot feest voor je hond.
Voor de ontwikkeling van je hond, ongeachte welke leeftijd is het goed om controle te hebben over dingen door zelf keuzes te mogen maken. Mijn honden zijn gewend aan keuzes te mogen maken en kunnen dus ook prima een keus maken wanneer ik ze een hele schaal vol nieuw speelgoed aanbied. Voor honden die dit nog niet gewend zijn of snel overweldigd kunnen raken kun je misschien beter eerst met een keuze uit twee beginnen.
Neem dan in elke hand één nieuwe item en hou je handen uit elkaar en geef je hond de tijd om er één te kiezen. Dit zou je in de toekomst op kunnen bouwen naar drie en meer. Je kan ze dan bijvoorbeeld uitspreiden over de vloer. Onthoudt dat je hond echt even mag denken, beïnvloed zijn keus niet en blijf neutraal tot hij een keus heeft gemaakt. Eenmaal een keus gemaakt mag je hem laten weten hoe knap dat is gedaan.
De mand of schaal vol knuffels:
E én van mijn honden haalt er letterlijk eerst elke knuffel uit om ze grondig te inspecteren en uit te proberen. Het kan soms wel drie tot vijf minuten duren voor ze een keus heeft gemaakt en daar geef ik dan volledig de ruimte voor en laat haar vrij in het maken van die keus. Die grondige inspecties zijn in haar ogen zeer serieus werk en ik vindt het prachtig om te zien. Uiteindelijk gaan ze toch maar aan de slag met één knuffel (meeste honden) en dan ruim je de rest meteen rustig op.
Mijn andere hond maakt bijna meteen zijn keus. Bij de tweede knuffel is het vaak al raak en heeft hij zijn keus gemaakt. Elke hond is anders en zal een eigen manier hebben van hoe hij te werk zal gaan; alles is goed. Heb je meerdere honden laat ze dan altijd apart kiezen, anders haal je de fun eruit en zijn ze opgejaagd. Eenmaal uitgekozen, dan kan het feest beginnen. En wat een plezier zul je zien. De meeste honden maken hier een groot feest van en je ziet ze volop genieten. Ik kan je beloven dat ook jij als mens naast je hond hier enorm van zal genieten.
Heel veel honden slopen hun knuffel en dit is normaal en natuurlijk hondengedrag. Heb jij een sloopkogel in huis dan is het interessant om eens in te slaan bij de Action of een tweedehands zaak te bezoeken, vaak kom je daar pareltjes tegen. Even uitwassen en klaar om te gaan. Bemoei je er niet mee als je hond sloopt, dit is zijn knuffel en zijn manier van plezier maken. Let wel op dat je hond het niet opeet, want dan is het niet voor jouw hond weggelegd. Mijn honden trekken de knuffel leeg, kauwen erop en spugen het dan uit. Ik heb er nooit een ding van gemaakt of in paniek afgepakt waardoor ze zich niet bedreigd voelen en dus ook niet snel inslikken. Maar dat zijn die van mij, check het even rustig bij die van jou. Stufficide is de term voor het scheuren van de knuffel en in mijn boek: “Je hond beter begrijpen” heb ik hier een hoofdstuk aan gewijd. Bij mijn honden is het altijd een geweldige paar minuten en dan is het R.I.P knuffie #Knuffelcrimineel. Dat is helemaal oké hier en doet me geen centje pijn want hun genieten en ik geniet dan ook. Slopen ze niet, dan kan je hond mee doen aan het spel: Ik spaar ze allemaal en over een bepaalde periode zijn collectie lekker uitbouwen. Ook dit is een groot feest voor je hond.
Opdracht:
Nu is de beurt aan jou, geef je hond dagelijks meer autonomie en daarmee een stukje regie over zijn eigen leven. Elke dag mag je jouw hond een snackje laten kiezen. Bij het uitkiezen van de knuffels kun je ook op een gegeven moment de mand met huidige knuffels aanbieden, of een paar even opruimen en later weer aanbieden. Maar nieuw is toch wel je van het, soms kun je ze een beetje nieuw maken door ze te wassen met natuurlijk wasmiddel dat niet vies is voor je hond. Ik zie de leuke tags wel verschijnen en kijk er met smacht naar uit.
Liefs, Nadieh